سرخط خبرها

معرفی فیلم «نیکولا کوچولو» ۲۰۰۹

  • کد خبر: ۴۵۲۵۷
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
معرفی فیلم «نیکولا کوچولو» ۲۰۰۹
مجموعه کتاب‌های «نیکولا کوچولو» نوشته رنه گوسینی که اولین بار در سال ۱۹۵۹ درباره پسرکی ایده‌آل به نام نیکولا نوشته شد، از محبوبیتی جهانی برخوردار است. فیلم نیکولا کوچولو هم که این هفته قصد معرفی‌اش را داریم براساس مجموعه‌ای از این داستان‌ها ساخته شده است.
دستقیچی | شهرآرانیوز - مجموعه کتاب‌های «نیکولا کوچولو» نوشته رنه گوسینی که اولین بار در سال ۱۹۵۹ درباره پسرکی ایده‌آل به نام نیکولا نوشته شد، از محبوبیتی جهانی برخوردار است. در ایران هم سال‌هاست ترجمه این کتاب‌ها موجود است و از پرفروش‌ترین مجموعه‌های کودک محسوب می‌شود. یکی از عواملی که باعث محبوبیت هرچه بیشتر نیکولا کوچولو شده، تصویرگری‌های جذاب ژان ژاک سامپه است. تا جایی که مجموعه کتاب‌های نیکولا کوچولو را با نام ترکیبی سامپه گوسینی می‌شناسند. داستان هر کتاب از زبان نیکولا روایت می‌شود. مجموعه اتفاقات عجیب و غریب در مدرسه و خانواده نیکولا باعث شده به قول نوشته‌های پشت کتاب، مجموعه‌ای محبوب برای بچه‌های هفت تا هفتاد ساله باشد. فیلم نیکولا کوچولو هم که این هفته قصد معرفی‌اش را داریم براساس مجموعه‌ای از این داستان‌ها ساخته شده است.


 
نیکولا و دنیای فانتزی‌اش

 

کوتاه درباره داستان

زندگی نیکولا فوق‌العاده است. پدر و مادری مهربان دارد که او را بسیار دوست دارند. او در مدرسه شاگردی متوسط است و دوستانی واقعی دارد. روزی ژواکیم در مدرسه تعریف می‌کند که چطور با به دنیا آمدن برادر کوچکش تمام توجه پدر و مادر به او جلب شده و ژواکیم بدبخت شده است. نیکولا که روی این موضوع حساس شده، تصور می‌کند والدین او هم قصد دارند فرزند جدیدی به دنیا بیاورند. تلاش او برای منصرف کردن پدر و مادر آغاز می‌شود؛ اما.


نیکولا و دنیای فانتزی‌اش
 

یک اقتباس خوب

داستان‌های نیکولا کوچولو با توجه به آنچه در فکر و ذهن نیکولا می‌گذرند، جنبه‌ای فانتزی و خیالی دارد. تصویرگری‌های سامپه هم تصویری کارتونی به داستان‌های نیکولا داده است. به این ترتیب رسیدن به یک گرافیک و شیوه روایت مطلوب که چیزی بین کارتون و فیلم باشد، بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی لوران تیرار در کارگردانی فیلم حاضر بوده است. چالشی که او با وام گرفتن از سبک کار «ژان پی یر ژونه» موفق شده به آن دست پیدا کند و تمامی طرف‌داران مجموعه کتاب‌های نیکولا را راضی نگه دارد. عامل مهم دیگر در جلب رضایت این طرف‌داران، انتخاب بازیگران مناسب برای هر نقش است. کاملا مشخص است که عوامل فیلم خودشان از عشاق کتاب و با روح کتاب و شخصیت‌ها کاملا آشنا هستند و این مهم را در انتخاب بازیگران لحاظ کرده‌اند.
 
 
نیکولا و دنیای فانتزی‌اش
 

اما نیکولای سینمایی علاوه بر راضی نگه‌داشتن طرف‌داران منبع اصلی خود، ویژگی مهم دیگر یک اقتباس خوب را هم دارد؛ یعنی تنها روی طرف‌داران کتاب حساب باز نمی‌کند و پیش از آنکه شروع به تعریف داستان کند، به طور کامل جهان خود را معرفی می‌کند. ما را در موجزترین زمان ممکن با تک تک دوستان نیکولا، پدر و مادر، معلمان و ناظم سختگیر مدرسه آشنا می‌کند و سپس دغدغه کودکانه نیکولا کوچولو که همانا از چشم پدر و مادر افتادن است، مطرح می‌کند. بهترین فیلم‌ها از نگاه تهیه‌کنندگان آثاری هستند که موفق می‌شوند هم‌زمان توجه منتقدان و مردم را به خود جلب کنند. از این جهت نیکولا کوچولو از حد یک اثر کودکانه موفق فراتر رفته و در فهرست ۳۰ فیلم برتر اروپایی قرن بیست و یکم قرار گرفته است. فروش ۶۰ میلیون دلاری فیلم در سینما هم گویای اقبال مردمی به آن است و باعث می‌شود بتوان به راحتی تماشای آن را به همگان توصیه کرد.

 
 
 تریلر فیلم نیکولا کوچولو
 
 
 
نیکولا و دنیای فانتزی‌اش
 
فیلم Little Nicholas

محصول ۲۰۰۹ فرانسه

کارگردان: لوران تیرار

بازیگران: ماکسیم گدار، وینسنت کلاود، چارلز والان
 
 
 
 
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->